Oprichter Candid Group, Gérard Ghazarian (1977)

‘Media zit in mijn genen’

Gérard Ghazarian is oprichter van de Candid Group, het grootste onafhankelijke Nederlandse netwerk van media-, marketing en communicatiebureaus. Gérard is hiermee hard op weg zijn visie te verwezenlijken: Nederlandse adverteerders een gezond tegenwicht bieden voor de grote internationale bureauketens, met de aandacht die zij verdienen.

Geboren in Armenië, waar Ghazarian tot zijn zestiende jaar woonde. Als zoon van een bekende Armeense tv-presentatrice bracht Gérard een groot deel van zijn jeugd door bij tv-stations en in regiekamers. Op schoot bij regisseurs, producenten en mediabazen. ‘Met zo’n moeder en zo’n jeugd kun je gerust stellen dat media mij in mijn genen zit’, zegt hij daar zelf over.

Doorzetter

Als gevolg van de oorlogssituatie in Armenië vluchtte Gérard in 1993 naar Nederland, waar hij een nieuw thuis vond bij een gastvrij gezin in Hellevoetsluis. Het gezin waar ook zijn latere zakenpartner Youri van der Mijn deel van uitmaakte. Gérard had al snel door dat de Nederlandse taal leren prioriteit nummer 1 was. Hij bleek een doorzetter en maakte zich al rap de taal meester. Dat opende de deuren naar het Nederlandse medialandschap, maar zoon van een bekende presentatrice of niet, in Nederland moest Ghazarian onder aan de ladder beginnen. Hij startte zijn mediacarrière bij de Holland New Media Groep en Omroep Reclame Nederland (ORN). Bij ORN klom hij op tot adjunct-directeur en werd hij het jongste directielid ooit. In die functie wist hij ORN van een verliesgevend- in een succesvol en winstgevend bedrijf om te buigen. Ook privé verliep het leven intussen voorspoedig, gezegend met twee prachtige dochters en een fantastische vrouw die hem met raad en daad bijstaat en waar nodig even de teugels aanhaalt.

Ondernemer

In zijn hang naar zelfstandigheid en ondernemerschap, startte Ghazarian in 2003 zijn eerste eigen mediabureau. Dankzij een vooruitziende blik en een heldere kijk op de markt bracht hij, als een van de eersten in medialand, diverse disciplines als media, creatie, onderzoek en tech succesvol bij elkaar onder één dak. Daarbij had Ghazarian al vanaf de start nog een heel andere ambitie: het verenigen van onafhankelijke Nederlandse mediabureaus om samen krachtiger te kunnen optrekken. Met als doel de Nederlandse merken beter te laten communiceren. Daarom richtte hij in 2007 met diezelfde vooruitziende blik de Candid Group op. (‘Candid’ betekent openhartig en eerlijk).

In 2017 werden de toonaangevende mediabureaus Stroom en M2Media aan de groep toegevoegd. Intussen startte Ghazarian ook het onafhankelijk online nieuwskanaal voor marketing en communicatie ‘frank.news’. Anticiperend op de digitale veranderingen in de mediawereld zijn ook bedrijven op het gebied van data, programmatic en tech toegevoegd. Dit om de slagkracht te verhogen en een voorsprong in innovatie en data-technologie te behouden.

Ambitieus

Inmiddels bundelt de Candid Group alle kennis en expertises die klanten nodig hebben onder één dak: van media tot onderzoek, van creatie tot IT-developing en van data- en privacy management tot programmatic adverteren.

Dankzij autonome groei en overnames verwierf de groep meer slagkracht en groeide Candid uit tot het grootste onafhankelijke marcom netwerk van Nederland. Het resultaat van visie, ondernemerschap en strijdlust.

‘Ik ben altijd een beetje rebels geweest’, zegt hij daarover. ‘In Armenië, waar iedereen in Sovjet-schooluniform naar school ging, was ik dat jongetje in een spijkerbroek en spijkerjack. Ik ben altijd een doorzetter geweest. Ook toen ik in Nederland met een achterstand moest beginnen. Ik zag al snel hoe je doelstellingen moet bereiken en voelde het aan als er verandering nodig was. Daarnaast stond ik te popelen om zelf te gaan ondernemen.’

Vernieuwer

De Candid Group zal ook de komende jaren blijven groeien. Aanpassingsvermogen in een steeds complexer wordende marcom omgeving is daarbij het sleutelwoord. ‘Bedrijven en merken die stilstaan en niet vooruitdenken gaan het niet halen’ stelt Ghazarian.

Zijn advies aan adverteerders: ‘Laat je geen zand in de ogen strooien door allerlei vage businessmodellen en mooie verhalen over data of marketing waar je geen wijs uit kan worden. Het gaat erom dat jouw business groeit op basis van een eerlijke, open en duurzame relatie met je klanten.’

Image module