Candid Group breidt uit tot marcom-netwerk van internationaal kaliber
AMSTERDAM – De Candid Group zal door verdere samenwerking, consolidatie en overnames binnen enkele jaren uitgroeien tot een Nederlands marcom-netwerk dat de concurrentie aankan met grote internationale bureaus en netwerken.
De afgelopen jaren is het netwerk van media-, marketing- en communicatiebureaus hard gegroeid. Onder meer door overnames van de toonaangevende mediabureaus Stroom en M2Media. In 2019 verwacht de Candid Group dankzij verdere samenwerkingen en nieuwe overnames zelfs een hypergroei.
Eind dit jaar is de groep de op drie na grootste marcom-partij in Nederland en over drie jaar zelfs de grootste, voorspelt oprichter en directeur Gérard Ghazarian. Het bedrijf wil Nederlandse merken op internationaal vlak bijstaan, maar niet dezelfde fouten maken als diverse beursgenoteerde reclamereuzen hebben gemaakt. ,,Onze ambitie is niet om de grootste te zijn, wel de meest innovatieve, de meest efficiënte en de meest ondernemende,” stelt Ghazarian.
Nu steeds meer Engelse bedrijven hun hoofdkantoren vanwege de naderende Brexit naar Nederland verplaatsen en Amsterdam langzamerhand de hoofdstad van de Europese handel wordt, ontstaat er op marketinggebied ruimte voor een Nederlands netwerk dat op internationale schaal kan opereren en de concurrentie aankan met grote dominante partijen.
Tot nu toe bleken Nederlandse bureaus en bedrijven daarvoor qua schaal te klein.
Ghazarian: ,,Nederlandse bedrijven als Heineken, Philips, Ahold of Unilever zijn over de hele wereld marktleider in hun branche. Ik heb me altijd afgevraagd waarom er nog geen Nederlandse marcom multinational bestaat, een netwerk dat dit soort internationale merken op marketinggebied bijstaat? Internationale Nederlandse merken verdienen een even groot Nederlands equivalent op marcom gebied met dezelfde ambities. Omdat ze elkaar beter begrijpen, zodat ze gezamenlijk kunnen ondernemen. Omdat Nederlandse bureaus hen beter kunnen bedienen en wel de vereiste aandacht kunnen geven.”
Dat netwerk moet zaken wel op een andere manier aanpakken en niet dezelfde fouten maken als de WPP’s van deze wereld. ,,Het moet weer uitgaan van ondernemerschap, bedrijven bedienen die gerund worden door ondernemers en samen de mouwen opstropen” stelt hij.
Dat vergt ook een ander organisatiemodel. ,,Bouwen aan het marcom-netwerk van de toekomst is meer dan het inbrengen van verschillende disciplines binnen een groep. De gefragmenteerde communicatiemarkt vraagt om het doorbreken van silo’s, stoppen met het traditionele holding-model en een samenwerking die klant en gebruiker echt centraal stelt. Alleen zo zetten we Nederland op communicatiegebied verder op de kaart,” aldus Ghazarian.
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marketing- en Procesmanager Mirelle van Weldam van de Candid Group, Mob: +31 6 5144 9655, e-mail: mirelle.v.weldam@candidgroup.nl.